Byt ut onyttiga ingredienser mot nyttiga

Alla Platser / juni 24, 2020

Det kan vara svårt ibland att hålla sig borta från godsaker som t.ex. choklad, chips och godis. Men ibland är det skönt för både kroppen och sinnet att äta något nyttigt istället. Här nedan så hittar du några tips på olika ingredienser som du kan byta ut mot deras nyttigare kusin.

Carrot,morot,medpro,clinic

Morot och selleri istället för potatischips
Potatischips är ofta artificiellt smaksatt och kryddas med en galen mängd natrium. För att inte tala om hur mycket konserveringsmedel det har i varje påse. Ersätt istället ditt mellanmål med morötter och selleripinnar. De är fulla av fiber och näringsämnen och smakar också bra!

havregryn, gröt, medpro, clinic

Vanliga flingor eller havregrynsgröt istället för sockriga flingor
Innan du räcker efter den lådan med socker till frukost, tänk på det en minut. Vill du verkligen börja dagen med något så ohälsosamt och fyllt med socker? Vanliga flingor är ett hälsosammare alternativ eller om du vill ha något varmt, ta lite havregryn och gör gröt i din mikrovågsugn. Blanda i lite bär för att göra det extra gott!

Medpro, grain, wrap, torilla

Fullkornswrap istället för ljust bröd
Fullkornswraps har vanligtvis dubbelt så mycket kostfiber än skivat vitt bröd. Det ger också mer viktiga näringsämnen på grund av kli och groddar, som båda avlägsnas när man gör vitt bröd.

Grekisk yogurt, medpro, ice cream, glass

Grekisk yoghurt istället för glass
Även om både grekisk yoghurt och glass är mejeriprodukter, så gör de näringsmässiga fördelarna med grekisk yoghurt så att dem skiljer sig åt. Glass är väldigt fettrikt och innehåller 15 gram fett och 9 gram mättat fett. Grekisk yoghurt innehåller däremot dubbelt så mycket protein som vanlig yoghurt har och innehåller probiotika som hjälper till med matsmältningen.

medpro, olivolja balsamvinager, sallad

Olivolja och balsamvinäger istället för krämig salladsdressing.
Krämig salladsdressing är ofta fylld med socker och natrium, vilket besegrar hela syftet med att äta en sallad. Skapa din egen hälsosamma salladsdressing med olivolja och en skvätt balsamvinäger, tillsätt lite grovmalen peppar så är du klar.