I början av 2021 ska jag börja träna

Alla Platser / januari 9, 2021

Träning

Det är många som säger till sig själv innan tolvslaget: ”Nästa år ska jag börja med träningen”, men tyvärr så blir det inte alltid så. Denna pandemi skapar även mer svårigheter till träning då det inte är rekommenderat att befinna sig på gymmet. Men det finns mycket möjligheter till att träna hemifrån och utomhus!

Det första steget i varje träningsrutin är att utvärdera hur vältränad du är för din valda fysiska aktivitet. Efter att ha bedömt din kondition hjälper det dig att ställa in träningsmål. Vill du till exempel förbereda dig för att köra en 5K? Gå till gymmet fem gånger i veckan? Eller bara gå runt kvarteret utan att bli andfådd?

Se till att målen är tydliga, realistiska och koncisa. Oavsett dina mål och medicinska tillstånd, närma dig varje ny träningsplan med försiktighet, börja lågt och gå vidare i processen långsamt. Många gör misstaget att börja för aggressivt, bara för att ge upp när de blir trötta, ömma eller skadade. Vissa blir avskräckta eftersom de tror att ett aggressivt träningspass ger omedelbara resultat, när sanningen är att man måste träna ett tag innan resultatet visa

Generellt sett, när folk går för aggressivt tidigt i programmet, tenderar de inte att hålla fast vid det under en lång tid. Vad du verkligen vill göra är att utveckla några nya vanor som du kan hålla fast vid under en livstid.

 

Olika typer av träning:

Aerobics/kardiovaskulär aktivitet
Det här är övningar som är ansträngande nog för att tillfälligt påskynda andningen och hjärtfrekvensen. Löpning, cykling, promenader, simning och dans faller inom denna kategori.

Flexibilitetsträning eller stretching.
Denna typ av träning förbättrar rörelseförmågan hos lederna. Ålder och inaktivitet tenderar att få muskler, senor och ligament att förkortas med tiden. I motsats till vad många tror är sträckning och uppvärmning inte synonymt. Faktum är att sträcka kalla muskler och leder kan göra dem benägna att skadas i framtiden.

Styrka, vikt eller motståndsträning
Denna typ av träning syftar till att förbättra musklernas styrka och funktion. Specifika övningar görs för att stärka varje muskelgrupp. Tyngdlyftning och träning med elastiska motståndsband är exempel på motståndsträningsaktiviteter, liksom övningar som pushups där du arbetar mot din egen kropps vikt.

Vi hoppas du håller dig säker där ute men också tar tag i träningen!

Fler nyheter från Alla Platser