Världshälsodagen – En rättvisare och hälsosammare värld

Alla Platser / april 7, 2021

Världshälsodagen

Vad är Världshälsodagen

Världshälsodagen handlar inte bara om handtvätt och hälsosam kost. Det är en dag som observeras över hela världen av myndigheter och icke-statliga hälsoorganisationer som fokuserar på att främja hälsosammare levnadsvanor som ökar livslängden för människor runt om i världen. Det finns organiserade aktiviteter, utfästelser och stödplaner som konferenser för hälsoarbetare, informationsmöten för lokala politiker, informationsutställningar för barn och ungdomar, offentliga marscher och demonstrationer, samt gratis eller enkel tillgång till medicinska tester. Debatter om relaterade ämnen, konstutställningar, uppsatsskrivning, tävlingar och prisutdelningar äger rum också på Världshälsodagen. Denna speciella dag har blivit en kollektiv åtgärd som syftar till att skydda människors hälsa och välbefinnande globalt.

 

Vad man kan göra

Håll dig fri från bakterier. Tvätta händerna. Tusentals bakterier väntar bara på att göra dig sjuk. Ta ut desinfektionsmedlet och rengör telefonen, tangentbordet och allt annat du använder ofta. Detta är något som du allt borde göra men det är extra viktigt just nu!

Ät frukost. Det har bevisats att människor som äter frukost är friskare.

Hoppa inte över lunch. Att äta en hälsosam lunch är en viktig del av en balanserad kost.

Drick vatten. Att hålla dig hydratiserad, håller dig energisk och hindrar dig från att tro att du är hungrig.

Planera och håll hälsosamma snacks till hands. Mörk choklad, mandel, russin och färsk frukt är inte bara utsökt utan förstärker också ditt immunförsvar.

Aktivera din kropp. Ta trappan istället för hissen. Nu passar det väldigt bra att gå eller cykla istället för att ta kollektivtrafiken.

Ignorera inte stress. Symtomen inkluderar ett bultande hjärta eller hjärtklappning, torr mun, huvudvärk och smärtor.

Undvik överansträngda muskler och ta regelbundna pauser. Repetitiv stamskada (RSI) är mer sannolikt att uppstå om du tillbringar långa perioder utan paus. Sitt ordentligt och använd en högtalartelefon, en axelhållare eller använd ett headset på jobbet när du zoomar och ringer.

Fler nyheter från Alla Platser