Prova ett vegetarisk alternativ ibland

Alla Platser / augusti 23, 2021

vegetarisk

Bevis på vegetarianska dieter teorier sträcker sig enda bakåt till 600 år före Kristus födelse och 1944 startades ”Vegan Society” i Storbritannien, men det var inte fören runt 2010 som ordet vegansim och den veganska livsstilen blev populärt. Det finns både fördelar och nackdelar att äta kött, men det är inte fel att byta ut köttet i några måltider mot ett vegetarisk/vegansk alternativ.

Att äta en vegetarisk kost är kopplad till många hälsofördelar-inklusive lägre kolesterol, lägre blodtryck och lägre BMI. Det är dock viktigt att du äter balanserade måltider och får viktiga näringsämnen som ibland kan saknas för vegetarianer och veganer, som vitamin B12, järn och omega-3.

Du kanske är intresserad av att bli fri från köttprodukter eller kanske bara vill byta ut några måltider mot vegetariska/veganska alternativ, kanske letar du efter nya idéer för vad du ska äta. Utöver grundläggande grönsaker, frukt och fullkorn så finns det många vegetariska och veganska substitut för animaliska proteiner.

Dessa växtbaserade livsmedel hjälper dig att hoppa över köttet och fortfarande njuta av läckra måltider som är rejäla och tillfredsställande.

Vegansk burgarw
  1. Svamp
    Det har blivit ganska populärt att använda portabellosvamp som ersättning för en hamburgare, men svamp kan användas på så mycket mer sätt. Hackade, skivade eller malda svampar ger en köttig konsistens och en jordig, rökig smak som fungerar bra på köttets plats.
  2. Tofu
    Många människor, inte bara veganer och vegetarianer, använder tofu i sina vardagsrätter, och du kommer att bli förvånad över hur lätt det är att använda i många recept. Tofu är mycket mångsidigt, den kan användas som ost och köttersättning, vilket ofta är fallet när människor först går över till veganism.
  1. Äggplanta
    Äggplanta erbjuder en köttig konsistens och en jordig, smaklig umamismak. Denna mångsidiga grönsak kan tillagas på många sätt, från grillning och bakning till stekning och du kan även fylla den med olika godsaker.
  2. Bönor
    Bönor är ett bra alternativ mot nötkött i många recept. Bönor ger cirka 8 gram protein och 8 gram fiber per 1,2 dl servering, även om det kan variera något beroende på typen av bönor.

 

Det är inte för sent att ta ut grillen och göra en köttfri måltid för familjen. Leta upp några goda recept och prova redan idag!

Fler nyheter från Alla Platser