D-vitamin är viktigt för ditt välmående

Alla Platser / september 22, 2021

sahand-babali-3K8HDFIhkSY-unsplash

Idag är det D-vitaminens dag!

Människor runt om i världen förlorar sin kamp mot D-vitaminbrist och det blir allt fler. Det uppskattas att mer än 1 miljard människor har låga D-vitaminhalter i världen. Detta inträffar för att vi lever, arbetar och spenderar mer tid inomhus än någonsin tidigare. Vi uppmanas nu att applicera solskyddsmedel varje dag, året runt, vilket om det appliceras korrekt förhindrar D-vitaminproduktion. Upp till 90% av ditt D-vitamin kommer från solljus, utan oskyddad solexponering (när UV-index är över 3 och din skugga kortare än du är) kan vi inte göra D-vitamin naturligt i vår hud. D-vitaminhalterna sjunker snabbt när solen blir svagare på hösten och du kommer förmodligen ha D-vitaminbrist eller otillräcklighet ju närmare vi kommer vintern. Människor måste vidta åtgärder för att öka sitt D-vitaminintag. Det är dags att sluta vitamin D-brist och ta tillbaka din hälsa!

Detta är en dag för dig att utvärdera ditt D-vitaminintag och vidta åtgärder för att förhindra brist eftersom utomhus solljus är snart för svagt för att göra D-vitamin naturligt i din hud. D-vitamin behövs under hela vintern för att skydda din hälsa.

Varför spelar D-vitamin någon roll?
Det är viktigt eftersom D vitamin minskar risken för cancer, autoimmuna sjukdomar, hjärtproblem, stärker dina ben och muskler och hjälper dig att leva längre.

Hur gör D-vitamin allt detta? Forskning har visat att optimala D-vitaminhalter minskar risken för många större sjukdomar. D-vitamin styr ”switcharna” som styr cellens liv i din kropp och berättar för dina gener och DNA vad du ska göra.

D-vitamin som tillverkas i huden håller minst dubbelt så länge i blodet som D-vitamin som intas från kosten. När du utsätts för solljus gör du inte bara D-vitamin utan också minst fem och upp till tio fotoprodukter som du aldrig skulle få från kostkällor eller från ett tillskott.

Din personliga hälsa kräver din vägledning för förebyggande av sjukdomar. Var proaktiv. Vänta inte tills du har en sjukdom bara för att upptäcka att du kan ha förhindrat det med bättre D-vitaminintag.

kent-pilcher-87MIF4vqHWg-unsplash

Vilka fördelar få du genom att ha ett bra intag av D-vitamin?

Friska ben
D-vitamin spelar en viktig roll för reglering av kalcium och underhåll av fosforhalter i blodet. Dessa faktorer är avgörande för att bibehålla friska ben.

Människor behöver D-vitamin för att tarmarna ska kunna stimulera och absorbera kalcium och återvinna kalcium som njurarna annars skulle utsöndra.

På samma sätt manifesteras vitamin D-brist hos vuxna som resulterar i dålig bentäthet och muskelsvaghet. En vitamin D-brist kan också förekomma som osteoporos, för vilken över 53 miljoner människor i USA antingen söker behandling eller står inför en ökad risk.

Friska spädbarn
D-vitaminbrist har kopplingar till högt blodtryck hos barn. En studie från 2018 fann ett möjligt samband mellan låga D-vitaminhalter och stelhet i barns artärväggar.

Ett exempel på detta är barn som bor närmare ekvatorn och har lägre intagning på sjukhus för allergier plus färre recept på epinefrin autoinjektorer. De är också mindre benägna att ha en jordnötsallergi.

En australisk studie av äggintag säger att ägg är en vanlig tidig källa till vitamin D. De barn som började äta ägg efter 6 månader hade större risk att utveckla matallergier än barn som började mellan 4–6 månader.

Vad kan vara anledningar till Vitamin-D brist?

Hudtyp: Mörkare hud, till exempel och solskyddsmedel, minskar kroppens förmåga att absorbera ultraviolett strålning (UVB) från solen. Absorberande solljus är viktigt för att huden ska producera D-vitamin.

Solskyddsmedel: En solskyddsmedel med en solskyddsfaktor (SPF) på 30 kan minska kroppens förmåga att syntetisera vitaminet med 95% eller mer. Att täcka huden med kläder kan också hämma D-vitaminproduktion.

Geografiskt läge: Människor som bor på norra breddgrader eller områden med hög förorening, arbetar nattskift eller är hemma bör sikta på att konsumera D-vitamin från matkällor när det är möjligt.

Amning: Spädbarn som uteslutande ammar behöver ett D-vitamintillskott, särskilt om de har mörk hud eller har minimal solexponering.

Vart hittar du D-vitamin?

  1. Fet fisk som aborre, gös, sill, makrill, lax, böckling, sardiner, sardeller och öring.
  2. Vild svamp som kantarell, trattkantarell och Karl-Johan.
  3. Fisk som lax, röding, havsabborre, tonfisk, gädda, hälleflundra, strömming.
  4. Ägg och äggrätter.
  5. Fågel som kyckling och kalkon.
  6. D-vitaminberikade mejeriprodukter som lätt- och mellanmjölk.
  7. Berikat matfett och matoljor.

Vård, träning och kost går hand i hand och är viktigt för oss att må bra. Om du vill ha tips om hur ska ta hand om din kropp så kan du besöka någon av sidorna för våra rehabavdelningar här: https://medpro.se/rehab-enheter/

Om du vill ha mer information angående kost så hittar du till våra dietister här:

Dietist Brålanda

Dietist Lilla Edet

Dietist Noltorp

Dietist Stavre

Dietist Torpa

Dietist Åmål

Här kan hitta fler artiklar om nyttiga matvanor:
https://medpro.se/2021/08/24/dietister-mycket-kunskap-och-fardigheter
https://medpro.se/2021/08/23/prova-ett-vegetarisk-alternativ-ibland
https://medpro.se/2021/07/23/at-nyttiga-maltider-under-sommaren

Ta hand om er där ute och håll koll på D-vitaminintaget!

Fler nyheter från Alla Platser