6 tips för Vinterlöpning

Alla Platser / oktober 13, 2019

Vinterlöpning, springa, rehab, medpro clinic

1. Klä dig svalare

När temperaturen är låg så är det enkelt att vilja ta på sig väldigt varma kläder för att inte frysa under springturen. Men eftersom du producerar mycket värme när du springer så är det bra att anpassa klädvalet efter det. Ha i tanken att klä dig som att det vore 5-10 grader varmare än det är. Det kan kännas lite jobbigt att frysa i början av träningen men efter några minuters löpning har kroppen börjat producera värme och du känner dig varm igen.

2. Trelagersprincipen

Lager 1
I det första lagret i Trelagersprincipen så ska du ha ett klädesplagg som transporterar bort fukt från huden. Här passar ett underställ bäst, helst i ull.

Lager 2:
Den främsta funktionen i det andra lagret är att isolera och värma kroppen men samtidigt transportera fukten vidare. Tjockleken på lager 2 beror på hur varmt det är och vad för väder det är men ett bra förslag för mellanlagret är en fleece eller ulltröja.

Lager 3
Det sista lagret är till för att skydda mot vind, regn och snö. Det är viktigt att detta plagg har en bra andningsförmåga och inte släpper in någon vind.

3. Använd broddar eller dubbskor

Är det halt ute? Då är det en god idé att använda skor med broddar eller dubbar för att undvika att halka och skada sig. Så överväg att investera i någon av dessa produkter för få ett en bättre vinterlöpning.

4. Använd reflex!

Om du som många andra endast har möjligheten att ge dig ut och springa efter arbetet så är det under vinterhalvåret mycket mörkt utomhus och då är det väldigt viktigt att bära reflexer. Om du bär reflexer så syns du av bilister upp till 130 m håll. Reaktionstiden skiljer från 10 till 2 sekunder om du inte har reflexer på dig.

5. Skaderisken ökas på vintern

Med vintermörkret kommer kylan och då är det extra viktigt att du får en bra uppvärmning innan du ger fullt ös och ser till att knäna och vaderna är varma. Dina leder, senor och muskler blir skadade lättare ifall dem är kalla. Du kan värma upp inomhus ifall det är väldigt kallt utomhus.

6. Skorna blir hårdare

När det är kallt ute så blir dämpningsskummet i skorna oftast hårt och inte lika flexibelt. För att motverka detta så bör du förvara dina löpskor inomhus och när du är utomhus så ska du undvika stå still i snön för länge innan du börjar din träning.

Fler nyheter från Alla Platser