Graviditet / postpartum träning

Torpa / december 28, 2018

Info graviditet 2

Träning under graviditet och postpartum

När kan du börja att träna?

Planerad start för träning är vecka 8. Vi rekommenderar att börja från vecka 16 av graviditeten. Postpartum tränar man 12 gånger efter vecka 4 postpartum (Bebisen är välkommen med dig). Du bör inte träna under graviditeten om du har något av följande: lungsjukdom, cerclage, risk för tidigt arbete, genitala blödningar, moderkakskomplikationer, tidig vattenavgång samt högre blodtryck. Om du är osäker, ta kontakt med oss.

Hur arbetar vi?

Vi tränar 3 gånger per vecka i 45 minuter. Vi kombinerar vattengympa 2 gånger per vecka med en dag på land.

Vilka är fördelarna med att träna i vatten?

Minskad eventuell svullnad och ökad cirkulation, förbättrad fysisk hälsa och mentalt välbefinnande, minskat eventuell ryggont och ryggbesvär, förbättrad bäckenbottenmedvetenhet,  core styrka samt stabilitet och hjälper till att förbereda dig inför förlossning.

Dessutom….

Vi driver spännande forskningsprojekt och du är välkommen att delta. Om du börjar programmet kommer du att få mer information kring detta. Att delta i forskningsprojektet kostar inget extra utöver besöken och det innebär att du får träffa en gynekolog 2-3 gånger och fylla i några frågeformulär.

 

För att se all information om denna träning, klicka här!

 

Hur kan du anmäla dig till träningsprogrammet?

Kontakta oss:
Telefon: 0520 506 600

Öppettider:
Helgfria vardagar 07:30-17:00
Tidsbokning 08:00-16:30
Utanför öppettider hänvisas till 1177

Adress:
Torpavägen 23, 462 36 Vänersborg

Fler nyheter från Torpa